Retursekk

Renere drift med Retursekk

Hvert år kastes det 49 tonn tekstiler i Norge. Det tilsvarer 9 kilo per nordmann. EU har estimert at tekstilindustrien står for 10% av alle klimagassutslipp i verden og store deler av det som kastes ender opp i forbrenningsovner.

Mye av dette kunne vært brukt igjen ved å resirkulere materialene og produsere nye tekstiler til samme formål og kvalitet. Gjennom Tekstilservice sin retursekkordning har Gyri Merethe Dahlstrøm, fagleder Renhold og Sentralvaskeriet, og Laila Thorp-Rice, vaskerikoordinator, begge i EiendomService i Ullensaker kommune, funnet en løsning som gjør at de ikke lenger bidrar til denne praksisen.

På vei mot Miljøfyrtårn-sertifisering

– Vi i EiendomsService jobber med å bli sertifisert som Miljøfyrtårn, og den prosessen har virkelig satt i gang noe hos oss! Gyri forklarer – Vaskeriet her server brukerne på alle helsebygg i kommunen, noe som i praksis betyr at vi vasker alt fra kokketøy, flattøy, alt rundt pasientene og alle ansatte. I snitt blir det rundt 4 tonn – i uka!

– Da vi begynte å se på hvordan vi kunne tilpasse våre prosesser i en mer bærekraftig retning kom dette med kast av slitte tekstiler ganske raskt opp, fortsetter Laila. – Det hjelper ikke at vi selvsagt bruker svanemerkede vaskemidler om vi i den andre enden kaster store mengder tekstiler.

De to lederne tok derfor kontakt med oss i Tekstilservice på jakt etter en ordning de kunne benytte for å nå sine bærekraftmål. – Retursekkene fungerer veldig enkelt. Vi får levert 10 sekker ad gangen og så ringer vi når disse er fulle. Når klær og sengetøy forlater oss blir alt av glidelåser og knapper fjernet før alt males opp og spinnes til en ny tråd. På den måten vet vi at alt som kan brukes videre faktisk får et nytt liv, og det var viktig for oss da vi så etter en returordning av denne typen, sier Gyri.

 

Bedre løsninger

Laila og Gyri har etter kun kort tid sett god effekt på løsningen, der de kvitter seg raskere med uslitte tekstiler enn de kanskje har gjort tidligere. – Selv om vi vet at noen av de ansatte er veldig glad i de ekstra godt brukte uniformene, så er det jo en grunn for at de helst skal byttes ut etter hvert. Og det gjør vi både enklere og med bedre samvittighet nå enn før!

Gyri Merethe Dahlstrøm, fagleder Renhold og Sentralvaskeriet, og Laila Thorp-Rice, vaskerikoordinator.

De to er tydelige på at de håper de får se flere retur- og gjenbruksløsninger som dette i tiden fremover.

– Vi trenger at noen flere tenker nytt og skaper varige løsninger som fungerer godt både for oss som selskap og for miljøet. Det har tatt overraskende lang tid før vi har fått noe på plass, men tiden er overmoden for tiltak som dette, sier Laila og Gyri legger raskt til; – Vi må bidra der vi kan, og selv om vi har en ressurskrevende virksomhet, så kan også vi gjøre vårt, men da må flere av våre leverandører og samarbeidspartnere på banen og bidra til å spille oss gode! Akkurat sånn som Tekstilservice gjør med sine retursekker!

For ytterligere spørsmål om ordningen, ta kontakt med Petter Harviken i Tekstilservice.

petter.harviken@tekstilservice.no

Mobil: 992 79 159